Geheugentreining

Vandaag bevond ik mij op de trein richting Genk. Met een vertraging (haha, richting Limburg) van reeds 15 minuten vertrokken we. Het examen dat ik eerder die namiddag had gemaakt proberend te vergeten, begin ik aan een boek. Slechts luttele minuten later lig ik onderuitgezakt in de koude zetel. Ik besef dat ik al 4 keer dezelfde zin heb gelezen en nog altijd geen idee heb over de inhoud ervan. Wanneer zo een scenario zich afspeelt, vind ik het wel leuk om aan de hand van de stem van de conducteur te raden hoe die er zal uitzien. Uiteraard alleen als ik hem of haar nog niet heb gezien. Ik speel niet vals. Deze keer klinkt de stem enthousiast. Iets te enthousiast misschien zelfs. De aankomende stations in Brussel worden aangekondigd alsof we ons allemaal in een spelquiz bevinden. “En achter deze deur bevindt zich de voor u speciaal uitgekozen…  TADAAAA!” Ik heb bijna zin om me kandidaat te stellen. Bijna. Wanneer de conducteur uiteindelijk ook in het verplichte Frans begint, wordt het enthousiasme bijna pijnlijk. Nous arrrrrivons à Bruxellllles-Noooooorrrrd. Applaus? Ik weet het niet meer. Ik stel me een blonde, rondborstige, maar toch rijpe dame voor. Een oneindige roze lipstick-glimlach op haar aangezicht gelijmd. Fout. Een bruinharig, klein, mannelijk uitziend type wandelt de coupé binnen. De eeuwige glimlach is er wel. Wanneer ik denk klaar te zijn om mijn prijs in ontvangst te nemen, kijkt ze teleurgesteld naar het enige te knippen kaartje. Het mijne. Ik heb verloren. Ik stap uit en even moet ik glimlachen om mijn kleine mislukte spelletje. Of… is een lach dan toch aanstekelijk?
03-06-2013
Leave a Reply

